Kultur och fritid

Kulturen är viktig, så vi vill satsa mer på Kulturskolan och musikgymnasiet. Vi vill att Boden ska ha musikuniversitet! Medborgarhuset i Boden är en naturlig kulturell knutpunkt som kommunen ska ha rådighet över och där folk kan samlas.

En Motorgård där alla är välkomna behövs, inte minst med tanke på hur många som kör A-traktor nu, både killar och tjejer. Ungdomens Hus är en gränsöverskridande och integrerande verksamhet och det ska vara öppet både fredagar och lördagar. Vi har förmånen att ha både Försvarsmuséet och Havremagasinet i kommunen och vi ska värna och utveckla de verksamheterna. Vi vill på olika sätt uppmuntra föreningar/ekonomiska föreningar/privata alternativ inom kultur och fritid, speciellt för ungdom. Vi vill se en musik och kulturscen för etablerade artister men även för nybörjare.

Inom kultur och fritidsverksamheten hittar vi också besöksnäringen. För att ge extra skjuts till den vill vi driva på för fisktrappor i våra åar och älvar men i synnerhet i Luleå älv. Sportfisket och tillgängligheten till våra vattendrag ska utvecklas för att alla människor ska kunna ta del av det. Råne älv är en förebild och den kan utvecklas ytterligare, eftersom den nu är restaurerad efter flottningsverksamheten och där finns ädelfisk som stiger upp i hela älvsystemet.